Pajak Kereta

Pajakan Kereta

Pajakan kenderaan adalah penyewaan kenderaan bermotor untuk jangka waktu yang tetap dengan jumlah wang yang disepakati untuk pajakan. Biasanya ditawarkan oleh peniaga sebagai alternatif pembelian kenderaan tetapi digunakan secara meluas oleh perniagaan sebagai kaedah memperoleh (atau menggunakan) kenderaan untuk perniagaan, tanpa pengeluaran tunai yang biasanya diperlukan. Perbezaan utama dalam pajakan adalah bahawa selepas tempoh utama (biasanya 2, 3 atau 4 tahun) kenderaan harus dikembalikan kepada syarikat pajakan atau dibeli dengan nilai baki.

Rasional

Pajakan kenderaan memberikan kelebihan kepada pembeli dan penjual. Bagi pembeli, pembayaran sewa biasanya lebih rendah daripada pembayaran pinjaman kereta. Sebarang cukai jualan hanya perlu dibayar pada setiap pembayaran bulanan, dan bukannya segera pada keseluruhan harga pembelian seperti pinjaman. Sebilangan pengguna mungkin lebih suka memajak kerana ia membolehkan mereka hanya mengembalikan kereta dan memilih model baru ketika kereta sewa kl berakhir, yang membolehkan pengguna mengemudi kenderaan baru setiap beberapa tahun tanpa tanggungjawab menjual kenderaan lama, atau kemungkinan kos pembaikan setelah kadaluwarsa jaminan pengeluar. Pemajak tidak perlu bimbang tentang nilai masa depan kenderaan, sementara pemilik kenderaan juga. Untuk pemajak perniagaan ada kelebihan cukai yang perlu dipertimbangkan.

Bagi penjual, pajakan menjana pendapatan dari kenderaan yang masih dimiliki oleh penjual (atau syarikat pembuatan) dan akan dapat menyewa semula atau menjual melalui pemasaran semula kenderaan sebaik sahaja pajakan asal (atau utama) tamat. Oleh kerana pengguna biasanya akan menggunakan kenderaan yang disewa untuk jangka masa yang lebih pendek daripada yang mereka beli secara langsung, penyewaan mungkin akan menghasilkan pelanggan berulang dengan lebih cepat, yang mungkin sesuai dengan pelbagai aspek model perniagaan peniaga.

Penembusan pasaran

Rata-rata kadar penembusan pasaran runcit Leasing di Amerika Syarikat untuk kenderaan penumpang baru mencapai paras tertinggi sepanjang masa iaitu 26.5% pada Februari 2014. Ini menunjukkan pemulihan dari penurunan yang teruk semasa krisis kewangan 2007–08. Pada tahun 2016, penyewaan menyumbang kira-kira 25 peratus daripada jumlah penjualan kenderaan atau 31 peratus penjualan runcit di Amerika Syarikat.

Kelaziman penyewaan di Amerika Syarikat untuk GM, Ford dan Chrysler telah meningkat mendekati norma industri sejak mencapai angka tunggal rendah pada tahun 2009, tetapi masih lebih rendah daripada BMW dan Mercedes-Benz.

Perjanjian pajakan

Perjanjian kereta sewa kl biasanya menetapkan bayaran penamatan awal dan mengehadkan jumlah batu yang dapat dipandu oleh pemajak (untuk kereta penumpang, jumlah umum adalah 10.000 batu setahun walaupun jumlahnya dapat ditentukan oleh pelanggan dan dapat 12.000 hingga 15.000 batu per tahun) . Sekiranya elaun perbatuan dilebihi, bayaran mungkin dikenakan. Peniaga biasanya akan membenarkan pemajak merundingkan elaun perbatuan yang lebih tinggi, untuk pembayaran pajakan yang lebih tinggi. Perjanjian sewa biasanya menentukan berapa banyak haus pada kenderaan yang dibenarkan, dan pemajak mungkin akan dikenakan bayaran sekiranya jumlah pemakaian tersebut telah terlampaui. Pajakan dengan penyelenggaraan (biasanya dikenali di UK sebagai Sewa Kontrak) boleh merangkumi semua kos operasi kenderaan tidak termasuk bahan bakar dan insurans.

Pembayaran sewa sebenarnya dikira dengan cara yang sangat mirip dengan pembayaran pinjaman, tetapi bukannya APR, syarikat menggunakan sesuatu yang disebut faktor wang.

Pada akhir tempoh pajakan, penyewa mesti mengembalikan kenderaan tersebut atau membelinya dari pemiliknya. Akhir harga pajakan biasanya disepakati semasa pajakan ditandatangani.

Biasanya syarikat pajakan akan mempunyai tempoh minimum pajakan seperti 24 bulan hingga 60 bulan. Baru-baru ini pandangan baru mengenai penyewaan adalah bahawa pasaran telah berkembang untuk jangka pendek yang disebut ‘flexi-lease’. Flexi-lease adalah apabila seseorang dapat menyewa kenderaan baru selama 3 bulan dan kemudian memilih untuk menyerahkan kembali kereta / van tersebut atau memang memperpanjang sewa untuk jangka masa yang lain. Ini hampir sama dengan penyewaan van tetapi biasanya melibatkan syarikat kewangan kereta sewa kl atau pajakan yang menjaga dan akhirnya bertanggungjawab terhadap kenderaan tersebut.